The Relationship Between Vocabulary Mastery and English Reading Skills in English Study Program Students at Ummat
Abstract
This study analyzes the correlation between knowledge mastery and English reading ability in 17 English Education students of Muhammadiyah University of Mataram. The correlational quantitative method was applied with comprehension test and reading test instruments, then analyzed using the Pearson test. The results showed a very strong correlation of 0.905 (p <0.001), indicating that increasing comprehension mastery is closely related to increasing reading ability. This finding emphasizes the importance of emphasizing learning in an effort to improve understanding of English academic texts.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, S. (2024). Pengaruh Pengetahuan Mahasiswa Tentang Perbankan Syariah Dan Riba Terhadap Minat Menjadi Nasabah Di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi Syariah Ummat). Academia.Edu.
Hartati, A. A. (2021). Penerapan Metode Drill dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kosakata Bahasa Inggris dengan Penggunaan Media Kartu Kata. Jurnal Pembelajaran dan Riset Pendidikan, 1(2), 378–399. https://ojs.unublitar.ac.id/index.php/jprp/article/view/153
Julaeha, P. R., & Kurniawan, A. K. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris (Survey Pada Siswa Kelas X SMK Swasta di Kecamatan Parungpanjang Bogor). EDUMULYA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(01), 1–17.
Munibi, A. Z. (2023). Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Tata Bahasa Terhadap Kemampuan Membaca Bahasa Inggris. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 691–698. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4732
Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria., A., Masgumelar., N. K., Lestariningsih., N. D., Maslacha., H., Ardiyanto., D., Hutama., H. A., Boru., M. J., Fachrozi., I., Rodriquez., E. I. S., Prasetyo., T. B., & Romadhana., S. (2022). Metodologi Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif, dan penelitian tindakan kelas) Dalam Pendidikan Olah Raga.
Novikayanti, N., & Hananto, H. (2022). Penerapan Metode Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak, Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. Jurnal pendidikan dan konseling, 4, 7191–7198.
Novitasari, Y., Prastyo, D., Iftitah, S. L., Reswari, A., & Fauziddin, M. (2021). Media Daur Ulang (Recycle System) dalam Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Awal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1323–1330. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1209
Nunan, D., & Bailey, K. M. (2009). Exploring Second Language Classroom Research: A Comprehensive Guide.
Putri, N. F., & Priyanti, R. (2023). Analisis Hubungan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Dengan Kemampuan Membaca Siswa. Karimah Tauhid, 2(5), 1869–1877.
Rachmah, A. (2023). Kesulitan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggrispada Siswa Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(2), 288–294.
Sigit, D. P. A., & Anam, S. (2024). Parental Involvement Effects In Promoting Students’ Self-Efficacy And Learner Autonomy Of The English Language. 11(2), 154–169. https://doi.org/10.33394/jo-elt.v11i2.12468
Susanthi, I. G. A. A. D. (2020). Kendala dalam Belajar Bahasa Inggris dan Cara Mengatasinya. Linguistic Community Services Journal, 1(2), 64–70.
Yanti, C. A., & Akhri, I. J. (2021). Perbedaan uji korelasi pearson, spearman dan kendall tau dalam menganalisis kejadian diare. 6(1), 51–58.
Yulianti, F., Utami, H. R., Zahraini, D. A., & Ambarini, R. (2023). Optimalisasi Kemampuan Membaca Bahasa Inggris dan Pemahaman Materi Gizi dan Olahraga melalui Pendekatan Teks Terintegrasi: Studi pada Mahasiswa Program Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi. 4, 95–112.
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i4.1002
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Siti Ayuni Hamawati, Ilham, Etika Ariyani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


