Developing Disciplined Character by Implementing the Pancasila Student Profile at SDN 2 Kertanegara, Purbalingga

Afansyah Afansyah, Wakhudin Wakhudin

Abstract


This research examines the importance of character education as a key pillar in shaping students' personalities, particularly at the elementary school level, where there is still a gap between the values of the Pancasila Student Profile and disciplinary practices in the field. The purpose of this study is to describe the implementation of the Pancasila Student Profile values in shaping the disciplined character of fifth-grade students at SDN 2 Kertanegara, Purbalingga. The method used was descriptive qualitative with a phenomenological approach, and data were collected through observation, interviews, and documentation studies. The research results show that the Pancasila Student Profile Strengthening Project, themed "Sustainable Lifestyle," (such as catfish and kale cultivation), effectively fosters discipline, although levels of discipline vary among students. These hands-on, hands-on activities foster responsibility and punctuality. In conclusion, the development of discipline is influenced by teacher role models, parental involvement, and consistent support from the school environment.


Keywords


Pancasila Student Profile, Disciplined character, Elementary school

Full Text:

PDF

References


Abidin, La Ode Baytul, Asis Bujang, Azwar Sidiq, La Ode Muhammad Andi Syukur, and Sujabarlah Sujabarlah. 2021. “Edukasi Budidaya Ikan Lele Pada Kolam Terpal Berbasis Probiotik Di Sekolah Wahdah Islamiyah Kendari.” Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Terapan (JPMIT) 3(2). doi: 10.33772/jpmit.v3i2.21423.

Hamzah, Mohamad Rifqi, Yuniar Mujiwati, Intan Mazidha Khamdi, M.Ibnu Usman, and M.Zainal Abidin. 2022. “Proyek Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik.” Jurnal Jendela Pendidikan 2(4):553–59. doi: 10.57008/jjp.v2i04.309.

Intania, Belita Yoan, Tri Joko Raharjo, and Arief Yulianto. 2023. “Faktor Pendukung Dan Penghambat Implementasi Profil Pelajar Pancasila Di Kelas IV SD Negeri Pesantren.” Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan 6(3):629–46. doi: 10.37329/cetta.v6i3.2523.

Ismail, M.Jen. 2021. “Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah.” Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4(1):59–68. doi: 10.31970/gurutua.v4i1.67.

Julianto, Indra Rasyid, and Annisa Sauvika Umami. 2023. “Peranan Guru Dalam Pengimplementasian Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Prosiding Samasta: Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia 208–2016.

Juraidah, Juraidah, and Agung Hartoyo. 2022. “Peran Guru Dalam Menumbuhkembangkan Kemandirnan Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.” JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 8(2):105–18. doi: 10.31932/jpdp.v8i2.1719.

Maela, Eva, Veryliana Purnamasari, Iin Purnamasari, and Siti Khuluqul. 2023. “Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 9(2):931–37.

Maulana, Muhammad, and Marfu’ah Marfu’ah. 2023. “Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Implementasi Pembelajaran Manajemen Pendidikan Karakter.” ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar 7(2):198–210.

Meo, Ferdinanda Itu, Henry Elisa, Yokie Prasetya Dharma, Eka Marselina NS, and Angga Supriata. 2023. “Meningkatkan Kreativitas Siswa Sebagai Bagian Dari P5 Di Smp Negeri 2 Satu Atap Seberuang.” JPPM: Jurnal Pelayanan Dan Pemberdayaan Masyarakat 2(2):99–105. doi: 10.31932/jppm.v2i2.3011.

Purnawanto, Ahmad Teguh. 2022. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka.” Jurnal Ilmiah Pedagogy 5(2):76–87.

Purnawanto, Ahmad Teguh. 2023. “Pendidikan Karakter Melalui Internalisasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka.” Jurnal Ilmiah Pedagogy 16(2):103–15.

Rachman, Arif, E. Yochanan., Andi Ilham Samanlangi, and Hery Purnomo. 2024. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. edited by B. Ismaya. Kab. Karawang.

Ratnawati. 2023. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Sekolah Dasar.” Journal of Education Action Research 7(4):579–87. doi: 10.23887/jear.v7i4.69683.

Ridhahani, R., and F. Aziza. 2023. Pendidikan Karakter Sebagai Nilai Utama Pembinaan Kepribadian Siswa.

Rifki, Ahmad Wildan. 2022. “Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Di Sekolah.” Didactica : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran 2(2):46–51. doi: 10.56393/didactica.v2i2.1148.

Rinda, Dhimas, Adi Puspito, Yesi Budiarti, and Endang Wahyuni. 2024. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Di SDN 2 Tulungagung Kabupaten Pringsewu.” 4(2):189–203.

Riska Ayu Andini, and Aditya Dyah Puspitasari. 2024. “Analisis Profil Pelajar Pancasila Sub-Elemen Disiplin Diri Dalam Ekstrakurikuler Pramuka Pada Siswa Kelas IV.” Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan 3(1):71–78. doi: 10.55606/jurripen.v3i1.2682.

Sari, Yuliana Komala, Teguh Prasetyo, and Resti Yektyastuti. 2023. “Analisis Kemampuan Literasi Sains Melalui Kegiatan Menanam Kangkung Siswa Kelas IV Di SDN Cipopokol Kecamatan Caringin.” Supernova Science Education Journal 1(1). doi: 10.61291/supernova.v1i1.16.

Satria, M.Rizky, Pia Adiprima, Maria Jeanindya, Yogi Anggraena, Anitawati, Sekarwulan Kandi, and Yani Harjatanaya Tracey. 2024. “Buku Panduan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.” 207.

Setyowati, Kusrini, Imron Arifin, and Rd Juharyanto. 2022. “Kisi-Kisi Dan Prinsip-Prinsip Profil Pelajar Pancasila.” Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada PAUD Dan Pendidikan Dasar 1(1):1–8.

Ulandari, Sukma, and Desinta Dwi Rapita. 2023. “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Moral Kemasyarakatan 8(2):116–32. doi: 10.21067/jmk.v8i2.8309.

Wakhudin, W. 2020. “Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasarmenuju Revolusi Industri 4.0.” Prosiding Seminar Internasional … 162–77.

Wakhudinn. 2018. Guru Berkarakter.

Wardani, Rita Susila. 2021. “Studi Fenomenologi : Problematika Guru Dan Wali Murid Saat Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar.” Jpgsd 9(2):1634–46.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i4.1159

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Afansyah, Wakhudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.