The Influence of Education Level Through the Role of Fathers on Children's Independence and Discipline in Delang District, Lamandau Regency
Abstract
This study aims to examine the direct and indirect effects of parents' educational level through the father's role on the development of independence and discipline in early childhood in Delang District, Lamandau Regency. The regression analysis results indicate that both educational level and the father’s role significantly affect children's independence (β = 0.484; β = 0.147) and discipline (β = 0.184; β = 0.137), with p-values less than 0.05. The Sobel test also confirms significant indirect effects of parental education on independence (Z = 2.85) and discipline (Z = 2.108) through the father’s involvement. These findings emphasize that higher parental education tends to encourage more active father involvement, which in turn plays a key role in shaping children's character, particularly in terms of independence and discipline. The study recommends promoting the educational role of fathers and supporting family-based education as essential foundations for positive early childhood development.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alaazi, V., Smith, D., & Jones, M. (2020). Parental Approaches to Discipline: Physical and Non-Physical Methods in Early Childhood Socialization. Jurnal Psikologi Anak dan Keluarga, 8(1), 55–67.
Aliyah, Rizda., & Japar, Muhammad. (2025). Peran Ayah dalam Melatih Kemandirian dan Tanggung Jawab Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 12(1), 45-60.
Akbar, Muhammad. (2019). Pengaruh Peran Ayah terhadap Adaptasi Sosial Pada Anak Usia Dini di Yayasan Nurmala Hati Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 165–178.
Dian Sih Miyati., Rasamani, U.E.E., & Fitrianingtyas, Anjar. (2021). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua terhadap Pola Asuh dan Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 10(1), 45-60.
Fahmi, A. (2023). Peran Ayah dalam Pendidikan Anak: Analisis Buku Ayahku Karya Hamka. Jurnal Pendidikan dan Sastra, 15(3), 220-235.
Hidayat, A. N., & Oktaviani, N. A. (2023) Penerapan Metode Pembiasaan Terhadap Karakter Anak Usia Dini. E jurnal pendidikan mutiara, Vol 7 (2)
Wahyuningsih, S., Lestari, D. R., & Nurjanah, S. (2019). Peran Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 101–110.
Syaifudin, A. (2023). Penguatan Nilai Sosial dan Kemandirian Anak Usia Dini melalui Aktivitas Kelompok. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14(1), 45–52.
Muna, L. N., & Sakdiyah, E. H. (2024). Pengaruh Peran Ayah terhadap Determinasi Diri Remaja. Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 12(1), 1–10.
Mutmainah, S., Hasanah, U., & Ramadhani, L. (2021). Strategi Konsistensi dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi Perkembangan Anak, 10(2), 88–96.
Nasution, R. A. (2020). Penanaman Disiplin dan Kemandirian Anak Usia Dini dalam Metode Maria Montessori. Jurnal Raudhah, 5(2), 112–120.
Nurhani, Y., Hartati, S., & Ramadhani, D. (2020). Pembentukan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Ihya Ulum, 6(2), 123–134.
Nurjanah, N., Jalal, Fasli & Supena, A. (2025). Dampak Fatherless terhadap Perkembangan Kemandirian Anak. Jurnal Psikologi Sosial, 14(2), 88-102.
Prasetyo, Dian., & Kusuma, Rina. (2024). Wawasan Ayah tentang Disiplin dan Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Karakter Anak, 7(3), 145-160.
Rahayu, T. (2020). Hubungan Tingkat Pendidikan Orang Tua dengan Kedisiplinan Belajar Anak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 33-47.
Sari, N. P., Setiawan, M. A., & Novitawati, N. (2022). Penanaman Pendidikan Sosial dan Finansial bagi Anak Usia Dini melalui Metode Proyek. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2785-2793.
Syifa, N., Rachman, A., & Asniwati, A. (2023). Kerjasama orang tua dengan sekolah dan pola asuh orang tua berpengaruh terhadap kemandirian anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 384-397.
Vygotsky, L. S. (2019). Discipline and Social Learning in Early Childhood. Journal of Child Development, 40(4).
Veriawan, A., Ismaya, A.E., & Kuryanto, M.S. (2023). Analisis bentuk kemandirian anak usia 6-8 tahun ditinjau dari status pekerjaan orang tua sebagai buruh pabrik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1)
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i5.1163
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Pelisa Nagi Cintami, Ali Rachman, Nina Permata Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


