Islamic Education Students’ Perceptions of AI in Learning Islamic History
Abstract
This study explores Islamic Religious Education (PAI) students’ perceptions of Artificial Intelligence (AI) in learning Islamic Education History, prompted by AI’s growing adoption for academic tasks like writing, discussions, and summarization. Using a qualitative case study approach, data were collected via in-depth interviews and observations of 2024 cohort PAI students at FITK, State Islamic University of North Sumatra. Findings indicate positive views of AI as a tool to streamline tasks and simplify material comprehension, though dependency emerged during time constraints or difficulty understanding sources. While cognitively beneficial, AI was perceived as inadequate for conveying the depth of Islamic historical and spiritual values. Students emphasized the need for lecturer guidance and institutional policies to ensure ethical, responsible use. The study concludes that AI is a valuable yet incomplete tool, requiring balance with comprehension and academic ethics to uphold Islamic education’s essence.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
’Amala, Y., Thohir, M., Reditiya, V. E., & Sari, N. I. P. (2023). Refleksi Mahasiswa dalam Berkeadaban Digital melalui ChatGPT. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 109–128. https://doi.org/10.33367/ji.v13i2.3978
Akhyar, M., Zakir, S., Gusli, R. A., & Fuad, R. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence (Ai) Perflexity Ai Dalam Penulisan Tugas Mahasiswa Pascasarjana. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 219–228. https://doi.org/10.32832/itjmie.v4i2.15435
Alfaid, A., & Hayani, A. (2024). Analisis Dampak Artificial Intelegence (AI) pada Pembelajaran PAI di Universitas Alma Ata Yogyakarta. Jurnal AL-Mahira: Pendidikan Agama Islam, 1(1), 30–41.
Alfurqon, M. H., & Wirdati. (2024). Analisis Penggunaan Website Berbasis AI dalam Mengerjakan Tugas Akademik pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Universitas Negeri Padang. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 6(4), 1727–1739.
Ali, N., Hayati, M., Faiza, R., & Khaerah, A. (2023). Artificial Intelligence (AI) dalam pendidikan Islam: trends, persepsi, dan potensi pelanggaran akademik di kalangan mahasiswa. Injire, 1(1), 51–66. https://injire.org/index.php/journal/article/view/18
Amalia, N. N., & Asbarin. (2022). Rekonstruksi Pola Pikir Berpendidikan dalam Konsep Ilmu Pengetahuan Q.S. Al-Mujadalah:11 dan Az-Zumar:8-9. Sirajuddin : Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan Islam, 03(02), 12–23.
Annisa, D., & Suryani, T. (2024). Integrasi Teknologi AI dalam Kurikulum PAI. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 9(1), 54–63.
Annisa, N., Nurdin, N., & Syahid, A. (2024). Integrasi Teknologi dan Kecerdasan Buatan Manusia dalam Menigkatkan Pendidikan Islam. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 3(1), 316–322.
Ardiansyah, R., & Hamdani, A. (2023). Pandangan Etis Mahasiswa Terhadap Penggunaan AI. Jurnal Etika Digital, 2(2), 101–113.
Azhari, M. R., Mashuri, S., & Alhabsyi, F. (2022). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Teknologi di Era Society 5.0. (Kiiies 5.0), 1(2), 212–217. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/view/1069%0Ahttps://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/download/1069/630
Cahyaningtyas, D. F. (2024). Tren penggunaan kecerdasan buatan dalam pembelajaran mahasiswa sarjana dan diploma Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. Daluang: Journal of Library and Information Science, 4(2), 127–136. https://doi.org/10.21580/daluang.v4i2.2024.24010
Dahlan, Z. (2022). Integrasi Nilai Islam dan Teknologi dalam Pendidikan. UIN Sumatera Utara Press.
Fauzi, M., & Arifin, M. S. (2024). Persepsi Mahasiswa STIT Al Ibrohimy Bangkalan terhadap Penggunaan Chatgpt sebagai Alat Bantu Penulisan Tugas Kuliah. Al-Ibrah, 9(2), 86–104.
Febriani, S., Zakir, S., & Sari, F. (2023). Penggunaan Quillbot Dan Chatgpt Dalam Peningkatan Pemahaman Penulisan Artikel Mahasiswa Pascasarjana Pai 2023 Di Uin Padang. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(3), 272–279. https://doi.org/10.32832/itjmie.v4i3.15599
Fitriannor, M., & Al., E. (2024). Etika Islam dalam Penggunaan Teknologi AI. Urnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 11(3), 202–213.
Hakim, F., Fadlillah, A., & Rofiq, M. N. (2024). Artificial Intellegence (AI) dan Dampaknya Dalam Distorsi Pendidikan Islam. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 129–144. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v13i1.1330
Ibad, M. I., Yazid, S. R., & Farhan, N. (2024). Literature Review Pengaruh Penggunaan AI Terhadap Pengerjaan Tugas Mahasiswa. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(6), 5105–5118.
Luthfiah, N., Salminawati, & Dahlan, Z. (2024). Persepsi Mahasiswa tentang Penggunaan Artificial Intelligence Quillbot dalam Mengatasi Plagiarisme dan Kesadaran Etika Akademik Mahasiswa. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 259–266. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i1.3153
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Maritsa, H., & Al., E. (2021). Peran AI dalam Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 5(2), 110–121.
Meleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Triangulasi Data Dalam Analisis Data Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826–833.
Putri, A. R., & Syahril, M. (2020). Pemanfaatan AI dalam Pendidikan Tinggi Berbasis Nilai Islam. Jurnal Kajian Islam Dan Teknologi, 4(1), 45–58.
Rifky, S. (2024). Dampak Penggunaan Artificial Intelligence Bagi Pendidikan Tinggi. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 2(1), 37–42. https://doi.org/10.31004/ijmst.v2i1.287
Salsabila, U. H., Rifki, M., Oktavianda, T., Annisa, & Fauzan Abid, D. (2024). Integrasi Teknologi Pendidikan Agama Islam Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 136–147. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i1.133
Siregar, R., & Handayani, M. (2022). Pengaruh AI terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 98–109.
Sitasari, N. W. (2022). Mengenal Analisa Konten Dan Analisa Tematik Dalam Penelitian Kualitatif. Forum Ilmiah, 19(1), 1–8.
Sodikin. (2024). Transformasi Pendidikan Agama Islam Melalui Artificial Intelligent (AI): Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 3(2), 78–89. https://doi.org/10.59373/academicus.v3i2.65
Sugono, D., Sugiyono, & Maryani, Y. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). Pusat Bahasa. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Tyaningsih, R. Y., Wulandari, N. P., & Oktavihari, D. (2024). Persepsi Mahasiswa terhadap Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence ( AI ) dalam Memecahkan Masalah Matematika dan Membuat Karya Ilmiah. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(4), 360–368.
Utari, H., Quthny, A. Y. A., & Arobi, I. (2024). Pengaruh Penggunaan Artificial Intelligence terhadap Kecerdasan Intelektual Mahasiswa PAI Universitas Islam Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Simki Pedagogia, 7(1), 152–164. https://doi.org/10.29407/jsp.v7i1.574
Valino, L., Faturrohman, M. R., Ferbriyanti, M. D., Annastasya, S., Bila, S., & Setiawan, B. (2024). Persepsi Mahasiswa Teknologi Pendidikan Terhadap Penggunaan Ai dalam Pembuatan Media Pembelajaran. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 6(4), 364–376.
Wahyuningsih, S. (2013). Metode Penelitian Studi Kasus: Konsep, Teori Pendekatan Psikologi Komunikasi, dan Contoh Penelitiannya. In UTM PRESS Bangkalan - Madura.
Yusuf, A. M. (2023). Kecerdasan Buatan dan Implikasinya pada Pendidikan Islam. Jurnal Tarbawi Digital, 3(1), 1–10.
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i4.1215
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Adi Zulkifli Boangmanalu, Zaini Dahlan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.