Implementation of Religious Moderation Values in Teaching Materials at NWDI Middle School and Muhammadiyah Middle School

Mujahidin Abubakar, M. Abdun Nasir, Fathurrahman Mukhtar, Budi Ilham

Abstract


This study was conducted at Muhammadiyah Narmada Junior High School and Al-Kamal IT NWDI Junior High School. The purpose of this research is to analyze the implementation of religious moderation values in the teaching materials of both schools. Employing a qualitative case study approach, data were collected through observation, interviews, and documentation from school principals, Muhammadiyah teachers, NWDI teachers, and students. The data analysis involved data reduction, presentation, and conclusion drawing. The findings indicate that SMP IT Al-Kamal NWDI implements religious moderation through several strategies: (1) instilling Islamic beliefs aligned with Ahlussunnah waljama'ah understanding; (2) assigning leadership tasks to students as a form of learning; (3) habituating students through school or boarding school programs; and (4) fostering a sense of love for the nation and state.


Keywords


Religion; NW; Moderation; Muhammadiyah

Full Text:

PDF

References


Abdul Aziz, Aceng. Implementasi Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam, Jakarta: Kelompok Kerja Implementasi Moderasi Beragama Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republic Indonesia, Cet.1, 20 Desember 2019.

Ahmadi, Ruslan. Memahami Metodologi Penelitian Kualitatif, Malang: UIN Malang, 2005.

Akhmadi, Agus. “Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia”, Jurnal Diklat Keagamaan 13, no. 2, 2019.

Almu’tasim, Amru. Berkaca NU dan Muhammadiyah Dalam Mewujudkan Nilai-Nilai Moderasi Islam di Indonesia, Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto, 199-212.

Ariskunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Rineka, 2002,107.

Fasial, Sanapiah dan Guntur Waseso, Mulyadi. Metodologi Penelitian dan Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional.

Hanafi, Yusuf dkk, Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Perkuliahan Pendidikan Agama Islam Pada Perguruan Tinggi Umum, Dewan Pimpinan Pusat (DPP) Asosiasi Dosen Pendidikan Agama Islam Seluruh Indonesia (Adpisi), Delta Pijar Khatulistiwa, Sidoarjo, Cet.1, Februari 2022.

Hermawan, M. A. “Nilai Moderasi Islam dan Internalisasinya di Sekolah Insania,” Institut Agama Islam Negeri Purwokerto Vol. 25, no. 1, (Januari - Juni 2020).

Hidayat, Ajat dan Rahman.Rini. “Penanaman Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran PAI di SMP Negeri 22 Padang,” Islamika,Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan 4, no. 2, 2022.

Irama, Yoga dan Channa Aw, Liliek. “Moderasi Beraga Dalam Presektif Hadis,” Jurnal Studi Al-Qur’an dan Keislaman 5, no.1, 2021.

J. Lexy, Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif, Jakarta:PT. Rineka Cipta, 2001.

Kasim, Muhammad dan Maimun.Moderasi Islam di Indonesia, LKIS Salakan Baru:Sewon Bantul, Cet.1, 2019.

Kriyantono, Rachmat. Teknik praktis Riset Komunikasi Disertai Contoh Praktis Riset Media Public Relations Advertising Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran, Jakarta: Kencana 2016.

Lajnah Ta'lif wa Nasyr Nahdlatul Wathan, Sejarah Perjuangan Maulana Syaikh, Pancor: NW Press, 2017.

M. Quraish Shihab, Wasathiyyah, Wawasan Islam Tentang Moderasi Beragama, Tangerang: Lantera Hati, Sebtember 2019.

Miftahuddin, Muhammad. “Moderasi Beragama Dalam Situs Tafsirul Qur’an, Islamika dan Inside, Jurnal Keislaman dan Humaniora 6, no. 2, 2020.

Muhammad Zainuddin Abdul Madjid, Himpunan Khuttbah dan Pengajian Keagamaan Nahdlatul Wathan, Lombok: Yayasan Pendidikan NW, 1992.

Muhtarom, Ali. Moderasi Beragama, Konsep Nilai Dan Strategi Pengembangannya Di Pesantren, Jakarata: Talibuana Nusantara, Cet. 1. November 2020.

Munir, Abdullah. Literasi Moderasi Beragama Di Indonesia, Bengkulu: Cv. Zigie Utama, Cet. 1, Januari 2020.

Muslihan Habib, Pendidikan Ke-NW-an untuk Madrasah Tsanawiyah (MTs) dan Sekolah Menengah Pertama (SMP) Nahdlatul Wathan kelas VIII (Jakarta: Pondok Pesantren NW DKI Jakarta, 2016), XII.

Nawawi, Hadari dan Martini, Mimi.Penelitian Terapan (Yogyakarta: Gajah Mada University, 1994).

Nugroho, Abidin Fuadi dan Ridwan, Agus. Pendidikan Kemuhamadiyahan SMP/MTS Muhammadiyah, Mejelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah, (Jakarta Pusat: Gramasutrya, Cet. 5, Juni 2022).

Pemberian Gelar, Tim Pengusul Pahlawan Nasional TGKH Zainuddin Abdul Madid. Naskah Akademik Pengusulan Gelar Pahlawan Nasional Tuan Guru Kyai Haji Muhammad Zainuddin Abdul Madjid, 2017.

Penyusun, Tim, Pedoman Penulisan Artikel, Makalah, Proposal, Tesis dan Disertasi, Pasca Serjana UIN Mataram, Mataram 2021/2022.

Qomar, Mujamil. Moderasi Islam Indonesia, Wajah Keberagaman Progresif, Inklusif, Dan Pluralis, Yogyakart: Aircisod, Cet. 1, Januari 2021.

Qosim, Muhammad. Membangun Moderasi Beragama Umat Melalui Integrasi Keilmuan, Gowa: Alauddin University Press, Cet.1, Agustus 2020.

Radayanti, Desti dkk. “Membangun Moderasi Beragama Melalui Kajian Keislaman Pada Kalangan Generasi Muda di Desa Bandar Khalipah Dusun 1X Tempung,” Jurma 5, no. 2, 2021.

Restiawan, Adi. “Nilai-Nilai Moderasi Islam Pada Buku Ajar Fiqih Kelas XII Madrasah Aliyah” Tesis,Pascasarjana UIN Raden Intan Lampung 1442 H/ 2021 M.

Salim Tanjung, Agus. “Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran Fiqih di Madrasah Aliyah, Takuana,” Jurnal Pendidikan, Sains dan Humaniora 1, no.1, 2002.

Setia, Paelani. Kampanye Moderasi Beragama Dari Tradisional Menuju Digital, UIN Sunan Gunung Djati Bandung: Prodi S2 Studi Agama Islam, Cet. 1, Juli 2021.

Sodikin, Ahmad. “Penerapan Nilai Islam Moderat Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi, (The Implementation Of Moderate Islamic Values In The Learning Of Islamic Religious Education At Higher Education,” Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 189-203, 16 Desember 2020.

Sogiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D, Bandung : Alfabeta, 2020.

Suadi, Amran. Filsafat Agama, Budi Pekerti, dan Toleransi, Nilai-Nilai Moderasi Dalam Beragama, Jakarta : Kencana, Edisi Pertama, Cet. 1, Mei 2021.

Sugiarti, Lis dan Ragib, Moh. “Diseminasi Pendidikan Moderasi Islam Pada Mahasiswa, Strategi Menangkal Radikalisme di Perguruan Tinggi Umum,” Potret Pemikiran 25, no. 2 2021.

Suhartawan, Budi. “Wawasan Al-Qur’an Tentang Moderasi Beragama,” Jurnal Kajian Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 1, no. 2, 2021.

Suharto, Babun dkk.Moderasi Beragama Dari Indonesia Untuk Dunia, LKIS Salakan Baru No 3: Sewon Bantul, Cet. 1. 2019.

Sukitman, Tri, “Internalisasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran, Upaya Menciptakan Sumber Daya Manusia Yang Berkarakter,”JPSD Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 20, No. 2, Agustus 2016.

Tim Penyusun Kementrian Agama RI. Moderasi Beragama, Jakarta Pusat: Badan Litbang dan Diklat Kementrian Agama RI, Cet. 1, Oktober 2019.

Wirajaya, Muh. “Dakwah Kultural Maulanasyaikh Dalam Menanamkan Nilai Moderasi Beragama di Lombok” Tesis Universitas Islam Negeri Mataram 2022.

Zainal Abidin, Achmad. “Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Permendikbud No. 37 Tahun 2018,” Jurnal Inovasi dan Riset Akademik (Jira) 2, no.5, 2021, 729 – 736.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i4.1223

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Mujahidin Abubakar, M.Abdun Nasir, Fathurrahman Mukhtar, Budi Ilham

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.