Academic Stress Levels of Students in Project-Based Learning

Ririn Humaera, Nefri Anra Saputra, Putri Khairina Masta

Abstract


This study aims to analyze the level of academic stress among new students in the Electronic Engineering Technology Study Program at Batam State Polytechnic in the project-based learning (PBL) process. Academic stress often arises due to complex learning demands and significant changes in the learning environment for new students. The research method used was a quantitative descriptive design, involving 37 first-year student respondents. Data were collected through a questionnaire covering 10 aspects of academic stress. The results showed that most students (78.4%) experienced moderate stress, while the rest (21.6%) experienced low stress. The main factors causing stress included social anxiety (78.4%), time constraints (75.7%), and high task loads (70.3%). Meanwhile, dependence on teamwork (24.3%) and an unsupportive learning environment (29.7%) were the factors that caused the lowest levels of stress. These findings indicate that implementing PBL should be balanced with emotional support, effective time management, and faculty guidance to help new students adapt well.


Keywords


Academic Stress; Project-Based Learning; New Students

Full Text:

PDF

References


Ahmad hammim, dkk. (2024, June 10). Proceedings of the 20th International CDIO Conference, hosted by Ecole Supérieure Privée d’Ingénierie et de Technologies (ESPRIT).

Ayu, D., Hastuti, D., & Hardew, A. K. (n.d.). Hubungan shyness dengan kecemasan sosial mahasiswa baru perantau dari luar jawa. http://ejurnal.uij.ac.id/index.php/CONS

Febriana, T. F., & Rahmasari, D. (2021). Gambaran Penerimaan Diri Korban Bullying Tasya Firly Febriana. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(5).

Ghania, S., & Prihatsanti, U. (2025). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Stres Akademik Pada Mahasiswa Di Indonesia : Studi Literatur. Jurnal Empati, 14(3), 265–273.

Hanafi, C. N., & Widjaja, Y. (2021). Kemampuan manajemen waktu mahasiswa tahap profesi Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. In Tarumanagara Medical Journal (Vol. 3, Issue 1).

Hidayat, E., & Darmawanti, I. (2022). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Stres Akademik pada Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Character:JurnalPenelitianPsikologi, 8, 166–178.

Hillary Zega, Y. X. G., & Ester Kurniawati, G. (2022). Pentingnya Manajemen Waktu Bagi Mahasiswa Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Di Sekolah Tinggi Teologi Duta Panisal Jember. Metanoia, 4(1). http://journal.sttdp.ac.id/index.php/meta

Irwansyah, M., Andayani, S. A., & Khotimah, H. (2021). Hubungan Dukungan Sosial dan Mekanisme Koping dengan Tingkat Stres Santri Pondok PEsantren Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, 17(2), 189. https://doi.org/10.26753/jikk.v17i2.474

Khilyatu Zahwa, F., & Hanif, ma’mun. (2024). Strategi Efektif Mengatasi Stres Akademik Melalui Manajemen Waktu Untuk Meningkatkan Kesehatan Mental Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 2(3). https://jurnalcendekia.id/index.php/jipp/

Kiay Demak, I. P., Rahma Mansur, S., Hutasoit, G. A., Sulistiana, R., Kedokteran, M., Kedokteran, F., Kesehatan, I., Tadulako, U., & Anatomi, B. P. (2018). Manajemen waktu belajar mahasiswa program studi kedokteran dalam pembelajaran berbasis masalah di universitas tadulako. In Jurnal Ilmiah Kedokteran (Vol. 5, Issue 2).

Marsya Nurhariza, F., & Karimah, A. (2023). Persepsi Mahasiswa tentang Stres Akademik dan Dampaknya pada Motivasi Belajar Mahasiswa Semester 5 Bimbingan Penyuluhan Islam UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. TARBIYAH: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 188–195. https://jurnal.diklinko.id/index.php/tarbiyah/Published:31Desember2023https://jurnal.diklinko.id/index.php/tarbiyah/

Mufadhal Barseli dkk. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40–47.

Nafishafara Irvanti, R., Khairunnisa, Z., & Ishaq Kosasi, F. (2025). Pengaruh Beban Tugas Akademik Terhadap Tingkat Stres Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 02(11). https://doi.org/10.5281/zenodo.15756165

Nasir A, M. A. (2011). Dasar-dasar keperawatan jiwa: pengantar dan teori. Salemba Medika.

N.N.I.P. Wistarini & A. Marheni. (2019). Peran dukungan sosial keluarga dan efikasi diri terhadap stres akademik mahasiswa baru Fakultas Kedokteran Universitas Udayana angkatan 2018. Jurnal Psikologi Udayana , 164–173.

Prawitasari, J. E. (2012). Psikologi Terapan Melintas Batas Disiplin Ilmu. Erlangga.

Rizkia Dwina Rahmayani, dkk. (2019). Gambaran Tingkat Stres Berdasarkan Stressor pada Mahasiswa Kedokteran Tahun Pertama Program Studi Profesi Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Andalas Angkatan 2017. Urnal.Fk.Unand, 8(1), 103–111.

savira, yuni, Marhayuni, E., Widodo, S., & Maria Puji Lestari, S. (2023). Hubungan Manajemen Waktu Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Malahayati Angkatan 2020. MedikaMalahayati, 7.

Siregar, I. K., & Putri, S. R. (2020). Hubungan Self-Efficacy dan Stres Akademik Mahasiswa. Consilium : Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 6(2), 91. https://doi.org/10.37064/consilium.v6i2.6386

Yudianfi, Z. N. (2022). Kecemasan sosial pada remaja di desa selur ngrayun ponorogo. Rosyada: Islamic Guidance and Counseling, 3(1), 12–19.

Yustiani, M., Taufiqulloh, T., & Muljani, S. (2025). The Effect of Gender-Based Project Based Learning (PJBL) Ecomedia Pop Up Book Learning Model on Sociology Subject Learning Outcomes. Journal of English Language and Education, 10(1), 282–291. https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.636




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i6.1781

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ririn Humaera, Nefri Anra Saputra, Putri Khairina Masta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.