THE EFFECTIVENESS OF TRAUMATIC COUNSELING TO REDUCE INNER CHILD TRAUMA IN FEMALE STUDENTS OF PGRI ARGOPURO JEMBER

Ica Dwi Agustin, Weni Kurnia Rahmawati, Nailul Fauziyah

Abstract


This study investigates the effectiveness of traumatic counseling in reducing inner child trauma among female students at Universitas PGRI Argopuro Jember. Negative childhood experiences can lead to unresolved trauma that impacts adult behavior and mental well-being, hindering academic and personal growth. The research employed a quantitative approach with a one-group pretest-posttest quasi-experimental design. A purposive sample of six female students with moderate to high inner child trauma was selected. Data was collected using a validated inner child trauma questionnaire and analyzed with a paired-sample t-test. The intervention consisted of six sessions incorporating writing therapy and a multicultural approach. The results showed a significant reduction in trauma scores from pretest to posttest (p<0.05), indicating the counseling's high effectiveness. The intervention was particularly successful in improving emotional regulation, self-worth, and reducing feelings of guilt. These findings suggest that this integrated counseling model is a viable and effective method for addressing inner child trauma in university students.


Keywords


Counseling, Multicultural Approach, Student Trauma, Traumatic Counseling, Writing Therapy.

Full Text:

PDF

References


Aisyah, E. N., Sari, E. P., & Pratiwi, Y. (2025). Mengatasi Inner Child Terluka melalui Pendekatan Konseling Naratif. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan, X(X).

Briere, J. N., & Scott, C. (2022). Principles of Trauma Therapy: A Guide to Healing and Recovery. Guilford Press.

Candra, R. R., & Hidajat, T. H. (2020). Pelaksanaan Konseling Traumatik dalam Konteks Multikultural di Sekolah. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia, 5(1), 1-8.

Dewi, I. P., Purnomo, H., & Widyawati, E. (2023). Peran Inner Child dalam Pembentukan Karakter dan Interaksi Sosial Individu. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, X(X).

Emzir. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Raja Grafindo Persada.

Erikson, E. H. (2024). Identity: Youth and Crisis. W. W. Norton & Company.

Etty Setiawati, E. (2016). Konseling Traumatik untuk Korban Kekerasan. PT. Kencana.

Gustama, D., Handayani, D., & Pratiwi, Y. (2025). Konseling Multikultural untuk Mengatasi Trauma Ketidaksetaraan Gender pada Mahasiswi. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan, X(X).

Haryanti, W. E., Pratiwi, Y., & Safitri, D. (2023). Penggunaan Media Sosial sebagai Alat Konseling Multikultural pada Generasi Z. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2).

Ifnaldi, I. (2023). Menghadapi Trauma dalam Perspektif Islam. Gema Insani.

Istiqomah, H., Widyastuti, W., & Anggraini, S. (2024). Pemberdayaan Klien Melalui Konseling Naratif. Jurnal Konseling Kontemporer, 9(1).

Khadijah, A. D., & Zakky Abdul Ghoniy, L. (2022). Writing Therapy: Solusi Meningkatkan Self-Confidence. Pustaka Pelajar.

Khairunnisa, R. N., & Saptandari, L. (2023). Perkembangan Psikologis Remaja: Teori dan Aplikasi. Deepublish.

Laulang, F. N., Rahmawati, W. K., & Pratiwi, Y. (2025). Penerapan Konseling Multikultural untuk Penyesuaian Sosial Mahasiswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan, X(X).

Manurung, N. P., & Rahmi, S. (2022). Meningkatkan Interaksi Interpersonal Melalui Konseling Multikultural. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(1), 12.

Nailul. (2022). Mengenali Jati Diri Melalui Nilai Sosial Budaya. Pustaka Cipta.

Nihayah, W. A., Mulyani, E. H., & Rifa, R. (2022). Efektivitas Konseling Traumatik. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2).

Putri, A. K. (2020). Dampak Trauma Inner Child terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 5(2).

Rahmah, A., Rahmawati, W. K., & Pratiwi, Y. (2024). Konseling Multikultural untuk Mengembalikan Kepercayaan Diri Korban Trauma. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan, 9(1).

Sari, E. P., Pratiwi, Y., & Aisyah, E. N. (2024). Pendekatan Konseling Naratif dalam Menganalisis Pengalaman Klien. Jurnal Konseling, 12(3).

Sari Nopi Nopita, Satria Irsyad Bagus, & Fauzan Riski Tri. (2025). Dampak Pola Asuh Otoriter terhadap Trauma Inner Child. Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental, 10(1).

Sudaryono. (2021). Metodologi Penelitian: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Andi Offset.

Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Surianti, S. (2022). Mengenal dan Menyembuhkan Inner Child. Pustaka Cerdas.

Suryadi, S. (2024). Dampak Negatif Interaksi Sosial yang Menyimpang. Lentera Ilmu.

Tasya Diandra Aulia, Sari Nopi Nopita, & Fauzan Riski Tri. (2024). Penggunaan Terapi Narasi dalam Konseling. Jurnal Konseling, 9(2).

Widyawati, R., & Marjuni, S. (2023). Peran Shadow Teacher dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pendidikan, X(X).




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i5.1329

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ica Dwi Agustin, Weni Kurnia Rahmawati, Nailul Fauziyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.