Strategic Approaches to Islamic Education in Madrasah An-Nikmah Al-Islamiyah, Cambodia

Edi Ikhwansyah Purba, Rizka Harfiani

Abstract


Learning Islamic religious education plays a significant role in shaping students' moral character, particularly in fostering mutual respect for differing opinions. This study aims to analyze the strategic approaches employed in Islamic religious education at Madrasah An-Nikmah Al-Islamiyah in Phnom Penh, Cambodia, within the context of a multicultural student body comprising diverse ethnic backgrounds. Utilizing a qualitative descriptive methodology, the research involved in-depth interviews, data collection from participants, and thorough data analysis and interpretation. The findings reveal four key strategies: the integration of local cultural values into the curriculum, the use of technology-enhanced learning media, the implementation of active learning methodologies, and the cultivation of Islamic character education to deepen students’ understanding of Islamic principles and reinforce moral development. Despite notable progress, challenges such as limited culturally relevant teaching materials and language barriers remain. The study concludes that the adoption of innovative and adaptive teaching strategies is crucial for delivering effective and culturally responsive Islamic education in diverse learning environments.


Keywords


Analysis, Teaching Strategy, Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Al-Mahfud, M. (2021). Pendidikan agama Islam dan identitas budaya. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 77–89.

Arifin, Z. (2020). Model pembelajaran inovatif dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 12–25.

Ayatullah, M. (2020). Pengembangan pendidikan agama Islam di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45–60.

Dahlan, A. (2010). Pendidikan agama Islam pasca-konflik di Kamboja. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(2), 123–135.

Daryanto, M. (2021). Strategi pembelajaran aktif dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 90–105.

Difa Taufiqurrahman, S., & Kawan-kawan. (2023). Metode pembelajaran PAI yang efektif. Jurnal Pendidikan Agama, 10(3), 78–90.

Firmansyah, R. (2019). Pendidikan karakter dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 15–28.

Fadilah, R. (2019). Penggunaan media digital dalam pembelajaran agama. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 8(2), 67–75.

Harfiani, R., & Setiawan, H. R. (2021). Efektivitas Sistem Pembelajaran Daring pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 47 Sunggal. https://doi.org/10.30868/ei.v10i001.1665

Harfiani, R., & Kawan-kawan. (2021). Peran guru dalam pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 34–50.

Hidayati, N. (2019). Pembelajaran agama berbasis teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 33–45.

Idrus, M., & Kawan-kawan. (2021). Strategi pembelajaran kontekstual dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 89–102.

Kementerian Agama Republik Indonesia. (n.d.). Al-Qur’an dan terjemahnya: Q.S. Al- Isra: 36.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2021). Panduan kurikulum pendidikan agama Islam.

Lisdiana, R. (2023). Inovasi pembelajaran PAI di madrasah. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(1), 67–80.

Mahmudah, S. (2018). Pengaruh lingkungan belajar terhadap pembelajaran agama.

Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 112–125.

Maulana, A. (2021). Metode diskusi dalam pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 7(4), 45–56.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. SAGE Publications.

Muliyadi, A. (2020). Peran orang tua dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Keluarga, 3(1), 22–35.

Nurhidayah, L. (2022). Tantangan pembelajaran PAI di Kamboja. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 23–37.

Sari, R. (2022). Pendidikan agama Islam di negara multikultural. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 7(2), 56–70.

Samrin, A. (2019). Pendidikan agama Islam dan pembentukan karakter. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(1), 88–99.

Selamat, S., Arifin, S., Haris, A., Qorib, M., & Pasaribu, M. (2023). Model. Pendidikan Karakter Santri di Pesantren Modern Muhammadiyah Kwala Madu. Pendidikan Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04).

Siti, A. (2020). Metode pembelajaran PAI di madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 55–68.

Susanto, H. (2022). Penerapan teknologi dalam pembelajaran PAI. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(3), 101–115.

Tsaniyatus Sa'diyah, N. (2022). Pembelajaran PAI di era digital. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 34–49.

Rachmawati, D. (2020). Pendidikan multikultural dalam pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Multikultural, 4(1), 44–58.

Rahmawati, L. (2020). Peran teknologi dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(1), 23–36.

Rini, D. (2023). Pembelajaran PAI yang inklusif. Jurnal Pendidikan Inklusif, 2(1), 12–

Yuniar, S. (2021). Pendidikan agama Islam di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 90–104.

Zainuddin, M. (2021). Kurikulum pendidikan agama Islam yang responsif. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 78–91.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i2.739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Edi Ikhwansyah Purba, Rizka Harfian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.