The Effectiveness of Origami to Teach the Pillars of Faith at Tadika Al-Fikh Orchrd Tahfiz Nur Furqan

Cintia Cintia, Zailani Zailani

Abstract


Early Childhood Education (PAUD) is a crucial stage in children's cognitive, motoric, and social development. One innovative method in PAUD learning is the use of origami as a teaching tool. This study aims to evaluate the effectiveness of origami in teaching the concept of the Pillars of Faith to early childhood students. Conducted at Tadika Tahfiz Nur Furqan, Kedah, Malaysia, this research employs a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include direct classroom observations, in-depth interviews with educators, and document analysis of lesson plans and student activities. The findings indicate that origami enhances children's comprehension of the Pillars of Faith by making abstract concepts more tangible and engaging. It also improves children's fine motor skills, focus, and enthusiasm for learning. The project-based and interactive approach fosters a more dynamic learning experience, leading to better retention and understanding. These results highlight the potential of origami as an effective pedagogical tool in early childhood Islamic education.


Keywords


Early Childhood Education, Origami, Creative Learning, Pillars of Faith

Full Text:

PDF

References


Setiawan, F. S. (2017). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan media kertas origami. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 1(2), 78-85.

Insania, F., & Pasaribu, M. (2024). Implementasi dan Optimalisasi Kurikulum Merdeka terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif pada Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 278-289.

Ramadani, I., & Zailani, Z. (2024). Implementasi Metode Ceramah Tipe Impromtu dalam Peningkatan Belajar Siswa pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 3 Air Batu Satu Atap. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 4(1), 640-648.

Farida, A. (2020). Panduan Lengkap Kuasai Bahasa Jepang Tanpa Kursus. Anak Hebat Indonesia.

Amal, A., & Herlina. (2021). Pengaruh Keterampilan Origami dalam Menigkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Pada TK Sulawesi Kota Makassar. Seminar Nasional LP2M UNM, 1217–1225.

Anhusadar, L. O. (2016). Kreativitas Pendidikan Di Lembaga PAUD. Al-Ta’dib, 9(1), 76–93.

Amal, A., & Herlina. (2021). Pengaruh Keterampilan Origami dalam Menigkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Pada TK Sulawesi Kota Makassar. Seminar Nasional LP2M UNM, 1217–1225.

Anhusadar, L. O. (2016). Kreativitas Pendidikan Di Lembaga PAUD. Al-Ta’dib, 9(1), 76–93.

Haniyyah, Z. (2021). Peran guru pai dalam pembentukan karakter islami siswa di SMPN 03 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 75–86. https://stituwjombang.ac.id/jurnalstit/index.php/irsyaduna/article/view/259

Istiana, Y. (2014). Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Didaktika, 20(2), 90–98.

Khairunnisa, F., Nainggolan, B., Pasaribu, M., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2024). Pemanfaatan Kertas Origami Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kreatifitas Anak Usia Dini Di Tk Al-Fikh Orchad Pendamar. 5, 230–240.

Kurniati, E. (2024). Teori Sosiokultural Vygotsky untuk Anak Usia Dini. 1(1), 19–24.

M. Ali, M. (2016). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(2), 190. https://doi.org/10.22373/je.v1i2.605

Marietta, F., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK dalam Pembelajaran Motorik Halus melalui Media Origami di Taman Kanak Kanak. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 3053–3059. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.794

Manurung, P., & Syahril, A. (2023). Strategi komunikasi efektif dalam pembelajaran pendidikan agama Islam Pesantren Darul Arafah. KomunikA, 19(02), 42-47.

Manurung, P., Tanjung, K., Kurniati, M., Siregar, M., & Maslan, M. (2024). Kegiatan Perlombaan Keagamaan Bagi Anak-Anak: Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Mengikuti Perlombaan. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 699-706.

Manurung, P., Saragih, A. H., & Hasibuan, P. (2024). A Study of the Philosophy of Education and Analysis of the Principles of Implementing Education according to the Al-Qur'an. Pharos Journal of Theology, 105(2).

Manurung, P. (2020). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1-12.

Nurzannah, N., Sitepu, J. M., & Zailani, Z. (2023). Bercerita dengan Teknik Chain Story untuk Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 949–962. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3613

Parapat, A. (2021). Upaya Meningkatkan Motorik Halus Melalui Origami pada Anak Usia Dini di TK Al-Hikmah. AUD Cendekia, 1(1), 9–17. http://e-jurnal.staisumatera-medan.ac.id/index.php/audcendekia/article/view/113

Pratama, I. A., & Munawir Pasaribu. (2022). Upaya Meningkatkan Kualitas Minat Belajar Siswa Di Smpn 3 Tanjung Medan. Jurnal Masyarakat Indonesia (Jumas), 1(01), 22–26. https://doi.org/10.54209/jumas.v1i01.11

Putri, T. A. (2020). Korelasi Antara Periode Kritis Dan Pemerolehan Bahasa. CaLLs (Journal of Culture, Arts, Literature, and Linguistics), 6(2), 279. https://doi.org/10.30872/calls.v6i2.3594

Sandra Adetya, & Gina, F. (2022). Bermain origami untuk melatih keterampilan motorik halus anak usia dini. Altruis: Journal of Community Services, 3(2), 46–50. https://doi.org/10.22219/altruis.v3i2.21501

Zailani, Zt. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Astronomi Rasi Bintang untuk Anak Usia Dini. Al-Marshad: Jurnal Astronomi Islam Dan Ilmu-Ilmu Berkaitan, 7(2), 162–168.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i2.746

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Cintia, Zailani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.