The Effect of Wooden Number Board on the Ability to Recognize Number Symbols in Children Aged 4-5 Years at TK Negeri Satu Atap Kerinjing

Khusnul Khotimah, Akmillah Ilhami

Abstract


This study aims to determine the effect of using a wooden number board on the ability to recognize number symbols in children aged 4–5 years at TK Negeri Satu Atap Kerinjing. This research employed a quantitative pre-experimental method with a one-shot case study design. The sample consisted of 10 children from class A, selected using a saturated sampling technique. The results showed that the average posttest score was 75. Data analysis using a one-sample test indicated that the calculated t-value (tₕ) was 4.56, while the table t-value (tₜ) was 1.83. Since tₕ > tₜ, it can be concluded that the null hypothesis (H₀) is rejected and the alternative hypothesis (Hₐ) is accepted. Therefore, it can be stated that the wooden number board has an effect on the ability to recognize number symbols in children aged 4–5 years at TK Negeri Satu Atap Kerinjing. This is supported by the fact that 8 out of 10 children were categorized as Developing Very Well (DVW), while the remaining 2 were in the category of Developing As Expected (DAE).

Keywords


Wooden Number Board, Number Symbols, Children Aged 4-5 Years.

Full Text:

PDF

References


Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Jurnal pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1).

Anwar, A. (2009). Statistika untuk penelitian pendidikan (pertama). Statistika untuk penelitian pendidikan dan aplikasinya dengan spss dan excel.

Astuti, A. M. (2016). Statistika Penelitian (M. Amalahanif & N. Imtihan, Eds.; Pertama). Insan Madani Publishing Mataram.

Creswell, J. W. (2018). Creswell, J.W. — Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches.

Fitri, A., Rahim, R., Nurhayati, Azis, Pagiling, S. L., Natsir, I., Munfarikhatin, A., Simanjuntak, D. N., Hutagaol, K., & Anugrah, N. E. (2023). Dasar-dasar Statistika untuk Penelitian (R. Watrianthos, Ed.; Pertama). Yayasan Kita Menulis.

Gandana, G., Haki Pranata, O., & Danti, T. Y. (2017a). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Balok Cuisenaire Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk At-Toyyibah (Penelitian Tindakan Kelas pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK At-Toyyibah Kecamatan Sukarame Kabupaten Tasikmalaya) (Vol. 1).

Gandana, G., Haki Pranata, O., & Danti, T. Y. (2017b). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Balok Cuisenaire Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk At-Toyyibah (Penelitian Tindakan Kelas pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK At-Toyyibah Kecamatan Sukarame Kabupaten Tasikmalaya) (Vol. 1).

Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media pembelajaran anak usia dini. CV. Jakad Publishing Surabaya.

Habsy, B. A., Rachmawati, A. P., Wiyono, R. F. W. F., & Rakhmanita, A. (2023). Penerapan Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Perkembangan Bahasa Vygotsky dalam Pembelajaran. TSAQOFAH, 4(1), 143–158. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2143

Hasan, M., Milawati, Mp., Darodjat, Mp., & DrTuti Khairani Harahap, Ma. (2021). Makna Peran Media Dalam Komunikasi dan Pembelajaran │i Media Pembelajaran.

Huda, S. T., & Susdarwono, T. E. (2023). Hubungan Antara Teori Perkembangan Kognitif Piaget Dan Teori Belajar Bruner. Muasis Pendidikan Dasar, 2(Vol. 2 Tahun 2023).

Karima, N. C., Ashilah, S. H., Kinasih, A. S., Taufiq, P. H., & Hasnah, L. (2022). Pentingnya penanaman nilai agama dan moral terhadap anak usia dini. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 17(2), 273–292. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i2.6482

Khadijah, H., & Ag, M. (2015). Media Pembelajaran Anak Usia Dini Media Pembelajaran Anak Usia Dini Media Pembelajaran Anak Usia Dini Kelompok Penerbit Perdana Mulya Sarana.

Khotimah, K., & Agustini, A. (2023). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Pada Anak Usia Dini. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 11–20. https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i1.196

Kurniati, A., Yuniati, S., & Rahmi, D. (2022). Media Puzzle Angka: Pengenalan Angka pada Anak Tahap Praoperasional (Toeri Piaget). Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2846–2856. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1416

Machali, I. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan dan Analisis dalam Penelitian Kuantitatif (A. Q. Habib, Ed.; 3rd ed.). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Malik, A. (2018). Pengantar statistika pendidikan (pertama). Penerbit deepublish (Grup Penerbitan Cv Budi Utama).

Mohamad Sabda, F. A., Fauzi, R., Tsamanyah, Z. A., & Marini, A. (2022). pengaruh penggunaan gadget dalam kegiatan belajar dan mengajar terhadap pembentukan karakter anak generasi z. Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2.

Neuman, W. Lawrence. (2014). Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Pearson.

Nur Malika, K., & Pamadhi, H. (2022). Mengembangkan Ekpresi Jiwa Anak Dengan Berseni. SUNGGING: Jurnal Seni Rupa, Kriya, Desain Dan Pembelajarannya, 1(1), 79–86. https://doi.org/10.21831/su

Nurasyiah, R., & Atikah, C. (2023). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Khazanah Pendidikan, 17(1), 75. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.15397

Pitriani, H., Faslah, D., & Masitoh, I. (2023). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Al-Muttaqin, 9(1), 33–38. https://doi.org/10.37567/al-muttaqin.v9i1.2218

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas (Syaifuddin, Ed.; Pertama). Erhaka Utama. www.erhakautama.com

Safira, A. R. (2020). Media Pembelajaran Anak Usia Dini (Pertama). Caramedia Communication.

Salwa, S., Khoirul Amini, A. A., Khasanah, A. F., & Hasanah, L. (2023). Pengenalan konsep pengukuran pada anak usia 4-5 tahun menggunakan media donat susun. Jurnal cikal cendekia PG PAUD Universitas PGRI Yogyakarta, 03.

Septiana, A., & Oktapiyani, L. (2023). Penerapan Software Construct 2 Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP. Differential: Journal on Mathematics Education, 1(2), 126–138.

Setianingrum, I., & Azizah, N. (2021). Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 315–327. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1268

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (Setiyawami, Ed.). ALFABETA.

Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (Sutopo, Ed.). www.cvalfabeta.com

Suminah, E., Siantayani, Y., Paramita, D., Ritayanti, U., & Nugraha, A. (2018). Penilaian Pembelajaran Pedoman (E. Yulaelawati & K. Restuningsih, Eds.). Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. www.paud.kemdikbud.go.id

Supriadi, G. (2021). Statistik Penelitian Pendidikan (Pertama). UNY Press.

Whiti Estari Negeri, A. S. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. In Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series (Vol. 3, Issue 3). https://jurnal.uns.ac.id/shes




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i3.882

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Khusnul Khotimah, Akmillah Ilhami

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.